Trettio- Val och kval

De som känner mig skulle nog inte använda ordet "beslutsam" i samma mening som mig, såvida de inte satte ett o framför. Jag är väldigt velig av mig, och har svårt att ta även de minsta av beslut utan att få lite ångest i maggropen.
Just nu står jag inför två val. Ett är lite större än det ena, men det är ändå lika svårt att välja!
Val nummer ett:
Vad ska jag göra på Valborg?
Mina val är att antingen grilla vid slussen med vänner och dricka vin. Detta gjorde jag förra året och det var en mycket lyckad tillställning! Vi grillada, vi drack alkoholbaserade drycker och vi gick in till Örebro Slott och sjöng vårsånger med den stora manskören. Mycket trevligt!
Mitt andra alternativ är att åka ut till Kastarias lajvområde och sjunga visor med massa lajvare och grilla. Även detta är väldigt lockande då jag inte kan allt för många visor och inte heller känner allt för många lajvare.
Jag kan grilla vis slussen på Valborg och sedan åka till kastarias område 1:a maj, men då missar jag ju vissången!
Det är helt enkelt ett sjukt svårt val!

Val nummer två:
Vad vill jag göra i höst?
Det är är det lite större valet, för er som kanske inte riktigt förstod det. Jag har, efter lite funderande, kommit fram till att jag nog skulle vilja bli syslöjdslärare. Jag har därför funderat på att säka en stickningslinje på Sätergläntan, en av Sveriges bästa skolor vad det gäller hantverk. Om man går den linjen får man lära sig olika stickningstekniker, nålbindning, hur man gör mönster för stickningar, samt hur man maskinstickar. Då jag är väldigt intresserad av forntida hantverk så vore det helt perfekt för mig!
En annan linje jag vill gå är även den på Sätergläntan. Jag vill nämligen även gå deras smideslinje, då den har en bra blandning av brukssmide och konstsmide. Jag hade planer på att bli smed, men efter att ha surfat runt på Antracit ett tag så insåg jag att jag aldrig kommer kunna mäta mig med dessa skickliga smeder, därav funderingarna på syslöjd.
Jag skulle även vilja gå Vismusiklinjen på Malungs Folkhögskola.
Jag var på en workshop under lajvkonventet Prolog där linjeföreståndaren från vislinjen lärde oss Kula och sedan att sjunga lite folkligt. Jag har alltid älskat att sjunga, och jag funderar på om jag ska "unna" mig själv att gå ett år vislinje innan jag faktiskt sätter igång att plugga till ett yrke.

Alla dessa tre linjer är saker som jag är genuint intresserad av och verkligen vill lära mig, men frågan är: Hur länge kan jag lalla runt utan att utbilda mig eller skaffa mig ett riktigt jobb?

Om det finns någon där ute som har tips, råd eller bara en snälla och välmenande kommentar så är allt välkommet!

God natt!
/En förvirrad Fröken Tvättbjörn

Kommentarer
Postat av: Yvonne Diana

Syslöjdslärare låter awesome, tycker jag allt. Och utbilda sig tycker jag man kan göra hur länge som helst, även om jag själv tänkte hålla mig till sådär fem år inklusive lite strökurser för min egen skull.

2010-03-31 @ 06:49:01
URL: http://yvonnediana.blogspot.com
Postat av: Kotte

Klart du ska lajva!



Klart du ska bli syslöjdslärare! ^^



Borde vi känna varandra? Har jag träffat dig, men kan oförskämt nog inte minnas det eller placera dig? Känns som om vi borde stött på varandra :P

2010-03-31 @ 09:35:08
URL: http://kottekort.blogg.se/nz
Postat av: Fröken Tvättbjörn

Kotte: Jag tror inte vi känner varandra:D Jag har varit ute ur svängen några år och börjat igen för ett par somrar sedan. Tyvärr är tiden knapp och pengarna lika så, så det blir inte allt för mycket lajv.

Jag säg dina fina eldbilder och började förfölja dig bara:D



Yvonne: Mjo, jag vill ju gå i skolan för alltid, för jag tycker att det är väldigt mysigt, men tänk om CSN inte vill ge mig pengar om några år?

Jag kanske borde roa mig först och sen söka riktiga grejer, för om man går ett program kanske det är lättare att få förlängt studiestöd?

2010-03-31 @ 15:14:01
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kotte: Sen är jag lite blyg runt nytt folk, så om vi hade stött på varandra hade jag nog varit ganska tystlåten.

2010-03-31 @ 15:16:57
Postat av: Kotte

Ja, jag är tyvärr ingen aktiv lajvare heller :P Har egentligen aldrig varit, även om jag kallar mig för lajvare. Var på förra årets Prolog, och har alltid varit engagerad... Men tid och pengar är det största problemet.

Åker du på medeltidsveckan? Om inte bör du satsa allt på det X)

2010-04-01 @ 00:25:37
URL: http://kottekort.blogg.se/nz
Postat av: Fröken Tvättbjörn

Ja, jag var där för första gången förra året. Har velat åka jättelänge, men det har alltid krockat med sommarjobb och liknande. Men iår bär det av igen! Längtar helt sjukt mycket dit! Det är ju verkligen himlen på jorden.

2010-04-01 @ 22:19:13
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/
Postat av: Kotte

Sannerligen. Det är stört hur det kan betyda så mycket, men det är därför jag avlsutar min NZ-resa i tid till dess ;) Och i år har jag fantastiskt boende, vilket jag visserligen hade förra året också, men allt innanför ringmuren är guld ^^

2010-04-01 @ 23:16:00
URL: http://kottekort.blogg.se/nz
Postat av: Fröken Tvättbjörn

Haha, det skulle jag nog också ha gjort:D Man vill verkligen inte missa det!

Ååh! Vi hade chansen att bo innanför murarna, men vi var lite snåla och insåg att vi kunde komma undan med halva priset om vi bodde i en familjs källare. Jag hoppas verkligen att det blir bra där, för jag sörjer verkligen den sina lägenheten innanför murarna som jag var tvungen att tacka nej till.



Då kanske vi ses där rent av? Vem vet?

2010-04-02 @ 13:49:30
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0