Femtiotre- Mandolinen

Idag var dagen då jag skulle börja spela på mina mandolin. Jag hade lite tid över, för en gångs skull, och tittade upp tutorials på dutuben. Jag börjar ta akorden som killen i videon visar, men det låter inte så som när han spelar. Jag börjar ju direkt misstänka att det är stämningen på min som är fel. Jag tyckte ju trots allt att det var lite konstigt att stämma den CGCG, då jag tidigare har spelat kontrabas som är stämd GDAE.
Jag börjar surfa runt lite för att ae om någon har något bra att säga om ämnet, och mycket riktigt säger de flesta att den vanliga stämningen för en mandolin är just GDAE. Jag kollar vidare lite för att se om min stämning nämns någon stans, men icke! Många snackar på forum om din galna stämningar på mandolinen, men ingen har samma stämning som mig.
Då jag inte kan så mycket om mandoliner egentligen är ju nu den stora frågan: Ska jag behålla min konstiga stämning och försöka spela ändå, eller ska jag stämma om den så som de flesta har den?
Jag vet ju inte om den pallar det, men det borde den ju... Någon snackade om att hans strängar gick av när han stämde den fel, men hur tusan ska jag kunna ta akord om den är stämd på ett konstigt sätt där akorden inte funkar!!!

Gaaaah!
/En väldigt frustrerade Fröken Tvättbjörn(Som till råga på allt har en dum visdomstand)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0