Trettiosju- Muzika

Då jag för tillfället är lite sjuk och stackars så spenderar jag lite för mycket tid framför datorn, där jag konstans pinar mig själv genom att lyssna på underbar musik som jag inte kan sjunga med i på grund av förkylningen. Bland favoriterna ligger Räfven. Ett underbart humpa bumpa klezmer-band som spelar musik som får min själ att dansa av lycka. Det är det här som är musik för mig! Glädjen i att spela med vänner, att sjunga och bara få dansa. Det enda problemet med Räfven är att jag aldrig har haft tusen att se dem live. Min själ gråter lite när jag tänker på detta, och mitt hjärta vill så gärna se dem att den får min hjärna att drömma om att se dem.
Jag har hittills haft två drömmar som faktiskt enbart har gått ut på att jag ska se Räfven. Självkart har det funnits andra element i drömmarna, men dessa har inte varit särskilt viktiga, även om drömmen där basisten gav mig sitt nummer var ett trevligt inslag;) Men jag skylle detta på att jag dels precis hade blivit singel när drömmen inföll, och att jag som föredetta kontrabasist är väldigt svag för instrumentet. Jag önskar att jag kan börjar spela det i framtiden igen. Det är en dröm jag har.

Iaf, för att muntra upp mig själv under min lilla period av sjuklighet så ligger här i min säng och tittar om och om igen på Räfens tram session. Det var, vad jag har förstått, en dag då massa musiker i Götet åkte runt och spelade på spårvagnar. En väldans fin idé! Jag blir sjukt glad av att de filmen och önskar bara ännu mer att jag kunde få dem live. Min önskar vore att få se Dagsländor och Hö live. Den är så himlans fin, och jag älskar saxofonkillens(vars namn jag har glömt och inte orkar google) röst. Han låter så mysig! Man vill ju bara krama honom. Och Kajsa-mannen! Kärlek på honom! Skall se honom i Örebro 22:a april! Wohooo!!!

En annan dröm jag har för framtiden är att kunna starta ett eget Humpa bumpa klezmer-band, helt ett med enbart tjejer! Jag är väldans inne på det här med all girls-grejor känner jag:D Men jag tycker väl helt enkelt att det behövs lite sånt för att tjejer ibland ska få det utrymme som kan behövas. Jag har inget emot killar, eller att spela med killar, men eftersom jag vet med mig hur fånig och blyg jag själv kan bli runt killar, så tror jag att jag skulle behöva spela i en miljö där jag slapp känna mig blyg. Det är mest det. Och lite "Tjejer kan!".

Så. Små mål och drömmar i livet: Starta ett all girls Klezmerband, en all girls gycklargrupp och att ta upp kontrabasandet. Det sista är väl det dyraste... tyvärr. 12 000 är inte ett ovanligt pris för en kontrabas. Hittade en för 190 000>.<
Men allt sånt får väl vänta. Nu är det mandolinväljande som gäller. Vad tycker ni?
En lite modernare mandolin som dock inte går att ha med på medeltidslajv, men som är väldit snygg:

Fast akustisk så klart.
Eller en rundbottnad, som går att ha på medeltidslajv:

Jag lär mig ju dock inte för att kunna spela enbart på lajv, utan jag vill verkligen lära mig instrumentet, men att kunna spela på lajv skulle vara så himlans mysigt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra! Snälla säg vad ni tycker, jag uppskattar alla råd jag kan få! Jag är en himlans obeslutsam ung dam.

Här får ni även the tram session med Räfven så att ni som kanske inte vet vilka det är ska få känna magin!
http://www.youtube.com/watch?v=9f7cI2eW3z8 Kärlek!

Tills vidare!
/En snorig Fröken Tvättbjörn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0